اخبار تجهیزات پزشکی

12 سوال کلیدی در مورد نمایشگاه ایران هلث

با توجه به رخدادهایی که از ابتدای اردیبهشت 1402 در خصوص برگزاری نمایشگاه ایران هلث 24 مشاهده می شود، آیمد90 اقدام به انتشار اخبار و بیانیه های متعددی کرده است. اما متاسفانه به دلیلی غبارآلود بودن فضا، هنوز بسیاری از موضوعات مغفول مانده است که سعی می کنیم در چند محور مستقل به آن بپردازیم.

البته آیمد 90 اذعان دارد که از آنجایی که شرکت آوای موفق، به عنوان مجری نمایشگاه، یک بنگاه اقتصادی است، طبیعتا انتظار نیست که آن ها همه اسناد و مدارک و جزئیات تراکنش ها و توافقات خود را افشا کنند ولی مباحث مالی کلان نمایشگاه، باید برای همه فعالان این صنعت روشن و شفاف شود.

1. به گزارش آیمد90 مسبوق به سابقه است که مجری نمایشگاه، پنجاه درصد از سود خالص برگزاری نمایشگاه ایران هلث را به ۴ تشکل اصلی تجهیزات پزشکی در قالب شرکت صنعت سلامت داده است و متناسب با سهمی که 4 تشکل در شرکت صنعت سلامت داشتند، این مبلغ را تقسیم کرده اند. در این خصوص، سوال این است که آیا این رویه، مبتنی بر یک توافقنامه مکتوب و قانونی انجام شده است؟ آیا الزام قانونی در این خصوص وجود دارد؟ نحوه تعیین و تشخیص این سود به چه صورت است؟ آیا این کار با رویه های شرکت سهامی نمایشگاه ها تعارضی دارد؟ اصولا آیا منطقی است که بخشی از درآمد نمایشگاه به تشکل ها پرداخت شود؟

2. بررسی های آیمد 90 حاکی از آن است که بابت برگزاری نمایشگاه ایران هلث 23 در سال گذشته مبلغ دومیلیارد تومان از سوی شرکت آوای موفق ایرانیان به شرکت صنعت سلامت پرداخت شده است. یعنی برآورد سود خالص از برگزاری نمایشگاه، بالغ بر چهار میلیارد تومان بوده است. در این خصوص، سوال این است که این عدد، دقیقا چقدر است و چگونه و در قالب کدام شماره حساب یا وجه نقدی پرداخت شده است؟ در چه زمانی پرداخت شده است؟ نحوه محاسبه سود مجری به چه صورت بوده است؟ آیا اصولا پرداخت این مبلغ، قانونی بوده است؟ سوال دیگر این است که اصولا آیا شرکت های شرکت کننده در نمایشگاه، اطلاع و رضایتی در این خصوص داشته است؟ آیا شرکت سهامی نمایشگاه ها، پرداخت این مبلغ را تایید می کند؟

3. از آنجایی که یکی از اعتراضات به مجری نمایشگاه، بحث قیمت غرفه ها و نیز بحث اسپانسری است، نحوه تعیین تعرفه غرفه ها و کف قیمت آن ها به چه صورت بوده است و مجری در این خصوص چه نقشی دارد؟ آیا از نظر قانونی، تشکل ها می توانند در کاهش قیمت تعرفه غرفه ها و اسپانسری، نقشی داشته باشند؟ تعریف اسپانسری در نمایشگاه ها به چه صورت است؟ مبلغ آن چگونه تعیین می شود؟

4. شنیده های آی مد90 حاکی از آن است که مجری نمایشگاه، از شرکت هایی که خواهان اسپانسرینگ بوده اند، درخواست ۳۵۰ و ۵۰۰ میلیون تومان داشته است. آیا این اعداد صحت دارند؟ چرا مجری به برخی ها تخفیف داده است؟ آیا این کار از نظر قانونی، بلااشکال است؟ آیا اینکه مجری نمایشگاه، واگذاری غرفه های سالن 38 را منوط به اسپانسری کرده است، صحت دارد؟ آیا این به معنای آن است که شرکتی که هزینه اسپانسری را پرداخت نکند، نمی تواند در سالن 38 غرفه داشته باشد؟ در سال گذشته کدام شرکت های شاخص، در سالن 38 غرفه داشته اند؟ کدام شرکت ها اسپانسر نمایشگاه سال گذشته بودند؟ چرا در میان اسپانسرها، اعضای هیات مدیره تشکل ها حضور ندارند؟

5. به طور کلی، گردش مالی ایران هلث در سه دوره ای که شرکت آوای موفق متولی اجرای آن بوده است، چقدر بوده است؟

6. در مورد اختصاص یک سالن مستقل به یک تشکل، آیا این کار در نمایشگاه های دیگر نیز مسبوق به سابقه است؟ دلیل آن چیست؟ آیا این کار خلاف مصوبات شورای سیاستگذاری نمایشگاه است؟ آیا تعرفه واگذاری غرفه ها در آن سالن با سایر سالن ها برابر است؟

7. با توجه به اطلاعیه سه تشکل در خصوص ایرادات و تخلفات مجری، آیا سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه ها، به این نامه پاسخ روشن و شفاف داده است؟

8. شورای سیاستگذاری بر اساس کدام قانون تشکیل شده است؟ اولین جلسه آن چه زمانی بوده است؟ آِیا مصوبات آن لازم الاجراست؟ آگر مصوبات شورای سیاستگذاری، از سوی یکی از اعضا مخدوش شود، چه راهکار قانونی برای آن تعریف شده است؟ کدام بند از مصوبات شورای سیاستگذاری، در حال حاضر اجرا نشده است؟

9. وضعیت شرکت صنعت سلامت، یکی از ابهامات فعالان تجهیزات پزشکی است. در حال حاضر وضعیت این شرکت چگونه است؟ آن مبلغ دویلیارد تومان که بابت نمایشگاه ایران هلث سال گذشته، دریافت کرده اند، صرف چه موضوعاتی شده است

10. یکی از ایرادات و اعتراضات به مجری نمایشگاه، زمان آغاز پیش فروش غرفه ها بوده است؟ چرا فروش غرفه ها توسط مجری، به صورت آنلاین انجام نمی شود؟

11. شنیده های آیمد90 حاکی از آن است که پیشنهاد شده است که به جای اینکه مجری در ازای سود خود از برگزاری نمایشگاه، سهمی را به تشکل ها پرداخت کند، به شرکت های مشارکت کننده تخفیف دهد. آیا این ادعا صحت دارد؟ آیا مجری در این رابطه سازوکاری در نظر دارد؟ آیا این سازوکار مورد تایید سازمان توسعه تجارت می باشد؟

12. آیا حضور در کتاب نمایشگاه، اجباری است؟ شنیده های آیمد90 حکایت از فروش صفحات کتاب با قیمت هایی بالغ بر 4 میلیون تومان است، آیا این عدد صحت دارد؟ تیراژ کتاب چقدر است و براساس کدام معیار، صفحات آن قیمتگذاری شده است؟

 

سوال نظرسنجی آیمد90 پیرامون ایران هلث را اینجا بخوانید

برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن